Schrijfachterstanden bij kinderen door de meerdere lockdowns

In de afgelopen twee jaar hebben kinderen in fases thuisonderwijs gevolgd. Zoom en Teams zijn geen onbekenden meer voor ouders en kinderen. De gevolgen van deze lockdowns zijn groot voor kinderen en dat zien wij ook terug in onze fysiopraktijk.

Vooral kinderen in groep 3 en 4 ervaren een achterstand doordat er minder aandacht is geweest voor schrijven. Dat kan leiden tot een achterstand. En die achterstand zien we terug in onze praktijk. Een achterstand zoals deze kan namelijk leiden tot een bewegingsprobleem. 

Nu klinkt dit natuurlijk meteen best heftig, maar met een bewegingsprobleem duid ik op de fijne motorische vaardigheden van een kind. Onder fijne motorische vaardigheden valt onder andere het knutselen van een surprise met sinterklaas, het knippen van zo’n mooie sneeuwster en het schrijven van je naam. De fijne motoriek wordt gedurende de lockdown in mindere maten ontwikkeld. Dit komt doordat de lessen op een hele andere manier worden ingestoken. Kinderen krijgen minder snel de begeleiding die zij eerst kregen. Die ene juf of meester stond niet even snel bij je tafeltje om je te helpen bij het vasthouden van een potlood. Want sja, hoe de leraren ook hun best deden, deze persoonlijke aandacht konden ze niet geven via Zoom of Teams. 

Als jouw kind echt achterloopt op de fijne motoriek, dan zal een leraar dat hoogstwaarschijnlijk bij je aangeven. Wij helpen kinderen vervolgens op een leuke manier in de praktijk verder door het doen van verschillende oefeningen.

Maar gelukkig kun je als ouder thuis ook verschillende dingen doen om de fijne motoriek te stimuleren. De meeste simpele oplossing is om je kind te laten helpen bij dagelijkse activiteiten en karweitjes, zoals brood smeren of de post openmaken. Ook kan samen knutselen zorgen voor stimulatie van de fijne motoriek. Tot slot dragen materialen zoals een pen, potloden en verf ook bij aan de ontwikkeling. Een goed excuus om op zondagmiddag eens lekker te gaan knutselen, toch?