Terug naar school: routine, structuur en drukte

De zomervakantie is voorbij, en dat betekent dat het tijd is voor die iconische rugzakken, kleurrijke pennen en fonkelende nieuwe sneakers om hun grote entree te maken. Voor kinderen én ouders betekent dit een terugkeer naar routine, structuur, en laten we eerlijk zijn, een tikkeltje meer drukte. Maar wat ondervinden kinderen eigenlijk? En hoe kun je als ouders ondersteunen? We geven je een aantal tips.

🕚 Leestijd: 5 minuten

De overgang van de zomervakantie naar school

Fase 1: Kinderen staan oog in oog met ‘de strijd der outfits’. Want ja, zwemkleding en vrijetijdskleding moeten weer plaatsmaken voor keurige schoolkleren.

Fase 2: De betoverende transformatie van ‘vrolijke vroege vogels’ tot ‘ik kom mijn bed niet uit’. Tijdens de zomerperiode, wanneer de zon hun enige wekker was, waren kinderen enthousiast om vroeg op te staan om te spelen en te zwemmen. Maar nu de schoolbel weer klinkt, lijkt die vroege energie plots verdwenen te zijn. Helaas, de schoolklok wacht op niemand, en de vroege ochtendroutine moet opnieuw worden ingesteld.

Fase 3: De emotionele achtbaan die bekendstaat als ‘de vriendelijke spanning van de eerste schooldag’. Kinderen van alle leeftijden voelen een mix van opwinding en zenuw terwijl ze zich voorbereiden om oude vrienden te begroeten en nieuwe te ontmoeten. Vragen als ‘Krijgen we een leuke leraar?’ en ‘Maak ik genoeg vrienden?’ razen door hun hoofd terwijl ze hun plekje in de klas ontdekken.

Wat kinderen ondervinden tijdens deze overgang naar school

Maar dit zijn niet de enige uitdagingen die kinderen ondervinden als ze weer naar school gaan. De overgang van de zomervakantie naar de schoolperiode brengt nog veel meer ervaringen met zich mee. Denk maar aan het volgende:

  • Slaperigheid en aanpassing aan het slaapschema;
  • Aanpassen aan nieuwe routines, regels en verwachtingen; 
  • Concentratieproblemen door een lange periode van rust;
  • Sociale aanpassing door nieuwe interacties in de klas; 
  • Stress over schoolprestaties;
  • Veranderingen in activiteiten;
  • Wennen aan gestructureerde dagen en weken. 

Het is belangrijk voor ouders en verzorgers om begripvol en ondersteunend te zijn tijdens deze overgangsperiode. Maar hoe doe je dat als ouders of verzorgers?

Tips voor ouders

We geven je een paar tips ter inspiratie:

  • Voorbereiding en planning: help je kinderen bij de voorbereidingen, zoals het kopen van nieuwe kleding en schoolspullen, en het opbouwen van een nieuwe routine voordat het schooljaar begint. Dit helpt kinderen zich zowel fysiek als mentaal voor te bereiden op de schoolomgeving.
  • Terug naar het slaapritme: begin een week voordat school weer begint met het aanpassen van het slaapritme. Dit helpt hen om de overgang naar vroeg opstaan gemakkelijker te maken en voorkomt vermoeidheid in de eerste schoolweken. Lukt dat niet? Pak het dan gelijk weer op wanneer school begint.
  • Open communicatie: het is belangrijk om een open communicatiekanaal met kinderen te behouden. Vraag naar hun zorgen, angsten en verwachtingen en luister daar goed naar. Beantwoord vragen en bied geruststelling waar nodig.
  • Bemoediging en positieve houding: ouders hebben een grote rol in het stimuleren van een positieve houding naar school. Toon je enthousiasme voor het leren en de schoolactiviteiten en bemoedig hen om hun best te doen.
  • Betrokkenheid bij schoolactiviteiten: verdiep je goed in de nieuwe schoolactiviteiten en evenementen en toon je interesse erin.
  • Stimuleren van organisatorische vaardigheden: als ouder kun je je kinderen helpen bij het ontwikkelen van organisatorische vaardigheden, zoals het plannen van huiswerk, het bijhouden van belangrijke data en het organiseren van hun schoolmaterialen. Als je ze hierbij helpt en ze worden hier beter in, kan dit stress verminderen.
  • Balans tussen school en vrije tijd: het is belangrijk om een gezonde balans te behouden tussen schoolwerk en vrije tijd. Moedig je kinderen aan om na schooltijd te ontspannen, tijd door te brengen met vrienden en zich bezig te houden met hobby’s en buitenschoolse activiteiten.
  • Gezonde levensstijl: een gezonde levensstijl, inclusief evenwichtige voeding en regelmatige lichaamsbeweging, draagt bij aan het welzijn van kinderen en helpt beter te presteren op school.
  • Beschikbaarheid en ondersteuning: ouders moeten beschikbaar zijn om vragen te beantwoorden, huiswerk te bespreken en te helpen met uitdagingen waarmee kinderen worden geconfronteerd. Het tonen van interesse en betrokkenheid bij hun schoolleven is cruciaal.

Hoe kinderfysiotherapie kan helpen

Deze tips zijn niet altijd makkelijk voor ouders om te volgen. En dat snappen we. Gelukkig helpen onze kinder(fysio)therapeuten ook graag bij de struggles van kinderen. Hoe? Daar geven we graag antwoord op:

  • Beoordeling van motorische vaardigheden: onze therapeuten helpen bij het evalueren van de motorische vaardigheden van een kind en om eventuele beperkingen of problemen te identificeren. Dit kan variëren van grove motorische vaardigheden, zoals lopen en rennen, tot fijne motorische vaardigheden, zoals schrijven en knippen.
  • Individuele behandelplannen: op basis van de evaluatie stelt jouw therapeut een individueel behandelplan op om de motorische vaardigheden van het kind te verbeteren. Dit kan oefeningen en activiteiten omvatten die gericht zijn op het versterken van spieren, het verbeteren van coördinatie en het ontwikkelen van evenwicht.
  • Verbetering van houding en lichaamsbewustzijn: ook helpen we om  kinderen een goede houding te ontwikkelen en bewust te worden van hun lichaamshouding, vooral belangrijk als ze lange uren op school moeten zitten en schrijven.
  • Pijnmanagement: als een kind pijn ervaart als gevolg van fysieke problemen, gaat de therapeut technieken voor pijnmanagement aanbieden om het comfort van het kind te verbeteren.
  • Advies over hulpmiddelen: indien nodig kan jouw kinderfysiotherapeut adviseren over het gebruik van hulpmiddelen zoals ergonomische stoelen, schrijfhulpmiddelen of braces om de fysieke activiteit op school te vergemakkelijken en eventuele problemen te verminderen.
  • Samenwerking met school: onze therapeuten werken indien nodig ook samen met de school van het kind om te zorgen voor een geschikte omgeving en ondersteuning op school, zoals het aanpassen van de schoolbanken of het adviseren van leraren over de behoeften van het kind.
  • Ouderbetrokkenheid: en natuurlijk betrekken onze therapeuten ook jullie, ouders en verzorgers bij de behandeling en voorzien jullie van advies en oefeningen die de kinderen thuis kunnen uitvoeren om de vooruitgang te ondersteunen.
  • Monitoring en follow-up: De therapeut zal de voortgang van het kind volgen en het behandelplan aanpassen indien nodig om ervoor te zorgen dat het kind zich zo goed mogelijk kan aanpassen aan de schoolomgeving.

Herken je een aantal van deze struggles bij je kind(eren) en wil je in gesprek over de tips en mogelijkheden? Dat kan! Maak hier direct een afspraak en kom langs in onze praktijk. We maken graag kennis met jou en jouw kind(eren).